“OKULUMUZDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”ÇALIŞTAYI
Okulumuzda eğitim öğretim alanında karşılaşılan sorunları ve çözüm önerileri sunmak gayesi ile KTS kapsamında okulumuz öğretmenleri tarafından “Okulda Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri” başlığıyla bir çalıştay yapılması kararlaştırılmış, bu bağlamda;
“Okulda Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı” okulumuzda gerçekleştirilmiştir. Çalıştayda, din öğretimi veren okulumuzla ilgili süreçler, güçlü yönleri, zayıf yönleri, fırsatlar, tehditler ve hedefler başlıkları altında detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. “Okulda Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri” çalıştayını tertip ederek, okulumuzda kalite sorunlarını ve çözüm önerilerini tartışmaya imkân sağlayacak bir ortam hazırlamayı amaçlamıştır. Çalıştay boyunca okulumuzun tüm süreçlerinde kalite konusu detaylı bir şekilde analize tabi tutulmuştur. Öğretmen ve idarecilerin davet edildiği programımız 12 kişilik bir çalışma ekibi ile swot analizi ve fikir tepsisi metodu kullanılarak bilgi, birikim ve tecrübelerini çalıştaya yansıtmaları sağlanmıştır. Swot analizi ve fikir tepsisi metoduyla tüm katılımcıların görüşlerini herhangi bir kısıtlama olmaksızın dile getirdikleri, tüm görüşlerin kayıt altına alındığı çalıştayımızda konuşulan konuların tüm detaylarını içeren sonuç raporumuz, ilgili değerlendirme süreçleri tamamlandıktan sonra okulumuz
idareci/öğretmen ve öğrenciler bilgisine sunulmuştur.
1. OKULUMUZ KALİTE ÇALIŞTAYI SWOT ANALİZİ
SWOT analizi; kurumun/sistemin güçlü ve zayıf/gelişmeye açık alanları ile karşı karşıya bulunduğu fırsatların ve tehditlerin detaylı olarak irdelenmesine yardımcı olan araçlardan biridir. Belirlenen geniş görüşlülük doğrultusunda sistemin stratejilerinin belirlenmesi için kullanılmaktadır.
SWOT Analizinin açılımı şöyledir: Strengths (Güçlü Yönler) Weaknesses (Zayıf yönler) Opportunities (Fırsatlar) Threats (Tehditler) SWOT analizi hem bir “mevcut durum” hem de “gelecek durum” analizidir. Aynı zamanda organizasyonun kendi içindeki faktörleri dışarıdan gelen faktörlerle karşılaştırma aracıdır. İçerideki faktörler güçlü ve zayıf yönler; dışarıdaki faktörler ise fırsatlar ve tehditler olarak nitelendirilir.
1.1. Okulumuzun Güçlü Alanlarının ve Zayıf Alanlarının Belirlenmesi
Katılımcıların yarısı güçlü yönlerin belirlenmesi, diğer yarısı zayıf yönlerin belirlenmesi çalışmasını yapacak şekilde 2 gruba ayrıldılar. Gruplar kendi konularında “Fikir Tepsisi” yöntemiyle üretecekleri fikirleri pekiştirilmiş olarak grup ortak listelerini oluşturdular.
Güçlü yön çalışması yapan grubun sözcüsü zayıf yön çalışması yapan grubu ziyaret etti. Aynı şekilde zayıf yön çalışması yapan grubun sözcüsü de güçlü yön çalışan grubu ziyaret ederek, onlara kendi grubunun belirlediği ifadeleri paylaştı. Daha sonra iki grup bu sefer de çalışmadığı diğer konu üzerinde yeni fikirler üretti. Yeni ifadelerle tekrar kendi masasına dönen grup sözcüsü, eklenen ifadeleri de grubu ile paylaştı.
Bir sonraki aşamada, her bir katılımcı ortak listeyi inceleyerek önceliklendirdi. Önceliklendirmenin ilk aşamasında uzun pekiştirilmiş liste 10 ifadeye, daha sonra bu ifadeler ayrıntılı incelenerek en önemli buldukları 5 ifadeye indirgendi. Tablo 1’de okulumuzda güçlü ve zayıf alanlarını belirleme çalışması sonuçları verilmiştir. Tüm oylanan ve elenen ifadeler Ek 1 ve 2’de verilmiştir. Bu listede en yüksek oy almış 10 ifade belirtilmiştir.
1.2. Okulumuzda Fırsat ve Tehditlerin Belirlenmesi
Okulumuz faaliyet alanındaki temel eğilimler ve itici güçler, sistem için fırsat veya tehdit olabilir. Bu nedenle okulumuzu etkileyebilecek eğilimlerin ve itici güçlerin tespiti ve sisteme etkisinin analiz edilmesi gerekir. Geliştirilecek önerilerin veya projelerin yapılan analiz sonuçlarına göre oluşturulması “Olmak istediğimiz yere nasıl gideceğiz?” sorusuna cevap verecektir.
Belirlenen temel eğilimler ve itici güçlerin okulumuzda etkilerinin saptanması amacı ile hazırlanan tablo değerlendirildi. Yapılan değerlendirmeden sonra öngörülen eğilim ve itici güçlerin sistem için tehdit mi fırsat mı olduğu tespit edildi. Değerlendirme sonucunda bulunan sistemin fırsatları ve tehditleri Tablo 3 ve Tablo 4’te verilmiştir.